Събота вечерта, във вечерната емисия на “Канал 7” (Channel 7), съобщиха за завръщането на кораба Стив Ъруин (Steve Irwin) на организацията “Sea Shepherd conservation society” в Пристанището на Мелбърн. (http://au.youtube.com/watch?v=0MhCcj4yF54) Повод за прибирането на капитан Паул Уотсън (Paul Watson) и неговия екипаж от международни доброволци са изчерпаните им запаси от гориво и храна. От репортажа разбрах, че корабът ще остане в пристанището само няколко дни, след което ще се завърне отново в Южния океан, където се бори с японския китолов в Австралийските антарктически териториални води. Докато гледах репортажа, ми мина през ума, че на следващия ден можем да се разходим до Пристанището на града, за да разгледаме природозащитния кораб. Така в неделя към обяд потеглихме към Докланд (Dockland), който е на около 15 – 20 минути път с кола от квартала, в който живеем.
Пристанището беше препълнено с хора, които обаче бяха дошли заради провеждащото се там изложение на яхти и високоскоростни лодки. Успяхме да разгледаме доста от тях, докато търсехме кораба Стив Ъруин, който се оказа от другата страна на пристанището. Беше акостирал в южната част.
Потеглихме на там и след около 20 минути ходене пеша се озовахме пред самия кораб. Не бяхме единствените, които бяха посветили неделния си ден на това да се разходят до там с тайната надежда да се качат на борда. За наша най-голяма радост на кея ни посрещна младо момиче, член на екипажа, отговарящо за медийното отразяване, което ни покани да се присъединим към следващата група посетители.
Тръгнахме след нея и се изкачихме по малка дървена стълба, която ни отведе на палубата. Там част от екипажа опаковаше хранителните провизии за следващия курс. Нашата екскурзоводка Джой Боткин (Joie Botkin) се представи, обърна ни внимание, че всички членове на екипажа са вегетарианци, след което започна трескаво да разказва за последната експедиция на кораба през месец януари.
По време на последната си мисия природозащитниците, определящи се като “pirates of compassion”, са преследвали флотилия от 7 японски кораба. Един за издирване на китове, четири за китолов, един за преработка и един, който ги е снабдявал с допълнително гориво. Екипажът на Sea Shepherd е успял да влезе в контакт с 3 от тях, които е преследвал в продължение на 4 хиляди морски мили, и в резултат на техните действия са били спасени 85 кита. Докато открият японските кораби, природозащитниците са подавали грешни координати с около 300 мили, за да не бъдат разкрити от японските бракониери и с помощта на хеликоптера, който притежават, са извършвали оглеждане на района.
Минахме по палубата, по която бяха складирани варели пълни с петрол. Това са допълнителните запаси с гориво. В предната част на кораба се вее пиратското знаме, а над мостика са издигнати австралийския флаг, знамето на аборигените, флагът на маорите и племенния флаг на американските индианци. Изкачихме се до капитанския мостик, след което се спуснахме до каютите и от там влязохме в столовата. Настанихме се удобно и в следващите няколко минути гледахме уникални кадри от последната експедиция.
Трите моторни лодки, с които са снабдени природозащитниците, служат за възпрепятстване на работата на бракониерите. Лодките приближават японските плавателни съдове и започват да се движат около тях, като по този начин пречат на китолова. Често “pirates of compassion” използват димки и бутилки с боя, които хвърлят по японските кораби. Тогава, когато моторните лодки не могат да влязат в акция, корабът Стив Ъруин се приближава до бракониерските плавателни съдове, с което осуетява незаконните им действия. При последната им акция през януари двама от членовете на екипажа, австралиеца Бенджамин Потс (Benjamin Potts) и британеца Гайлс Лейн (Giles Lane), са успели да се качат на един от японските китоловни кораби, в следствие на което са били задържани няколко дни.
От 1986 г. е въведена международна забрана за комерсиален китолов. От тогава Япония, Норвегия и Исландия заедно са избили над 25 000 кита под прикритието на научноизследователската дейност. От 2005 г., в противоречие на международното законодателство за опазване на околната среда, японските китоловни кораби са навлезли в Антарктическия резерват за китове с намерението да убият над 1000 кита.
08.02.2008 14:42
И не продаваха ли някакви сувенири - фанелки с името на кораба или нещо подобно?
13.02.2008 11:49
Багера
http://xunap.hit.bg